FUEs principper for etik i vejledningenPrincipper for Etik i Vejledningen er udformet og udgivet af FUE, Fællesrådet for foreninger af Uddannelses- og Erhvervsvejledere. Principperne for etik i vejledningen hviler på en opfattelse af uddannelses og erhvervsvejledning som en proces, der foregår i et samspil mellem oplysning, undervisning, praktiske aktiviteter og individuelle samtaler, og som kan danne grundlag for valg af uddannelse, erhverv og karriereforløb samt de levevilkår, der knytter sig dertil. Vejledning spænder således fra vejledningsaktiviteter i forhold til børn og unge til vejledning af voksne – fra vejledning i og til grunduddannelser til vejledning i forhold til efter- og videreuddannelse og karrierevejledning, og omfatter vejledning ansigt til ansigt såvel som virtuel og IT-vejledning. I videnssamfundet er livslang læring et nøglebegreb, og livslang vejledning er et naturligt og støttende bidrag hertil. Vejledning sker altid i en kontekst – under vilkår og rammer, der ofte har en institutionel sammenhæng og en politisk og samfundsmæssig forankring.
Principperne for etik i vejledningen er formuleret ud fra to grundlæggende forudsætninger:Etik og det gode liv Etik og professionel ansvarlighed
Vejlederen har således ansvar overfor
| De fem principper for etik i vejledningen
Respekt Vejlederen skal tage udgangspunkt i det enkelte menneskes integritet, værdighed og suverænitet i forhold til valg og beslutninger om uddannelse, erhverv og levevilkår. Samtidig skal vejlederen stimulere og udfordre borgeren til at reflektere over sine muligheder og valg Ligeværdighed Uafhængighed Vejledning vil altid foregå i en kontekst og vil således altid være afhængig af tid, sted, relationen mellem vejleder og borger, den institutionelle sammenhæng og de sociale og samfundsmæssige vilkår og muligheder. Fuldstændig neutralitet og uafhængighed er derfor ikke mulig, men er værdier vejlederen skal efterstræbe ved at oppebære en bevidsthed om magt- og kontekstrelationen mellem vejleder og borger og ved at have borgerens interesser og livsudfoldelse i fokus. Åbenhed Hvis vejlederen har en særlig underretningspligt skal det gøres tydeligt for borgeren. I tilfælde hvor vejlederen varetager funktioner der indebærer kontrol og begrænsning i forhold til borgeren skal det gøres klart for borgeren. Det gælder eksempelvis, hvis vejlederen som medarbejder ved en institution har opgaver i forhold til visitering og rekruttering til uddannelse eller aktivering. Tillid Har vejlederen brug for at drøfte borgerens situation med andre, må det kun ske med borgerens tilladelse. I tilfælde hvor vejlederen i henhold til lovgivningen har pligt til at videregive oplysninger til myndigheder, skal vejlederen samtidig meddele borgeren, hvilke oplysninger, der videregives. Vejlederen må kun videregive konkrete oplysninger og ikke vurderinger om personlige forhold. Vedtaget på FUEs repræsentantskabsmøde april 2006 Kan frit bruges.
|