Samba 3

Konferencen for vejledere
på og omkring ungdomsuddannelserne

 

”Uddannelse og vejledning
til et dynamisk arbejdsmarked”

  Mandag 3. 11 – tirsdag 4. 11 2014, Hotel Nyborg Strand

 


*** Her finder du materialet fra konferencen: Samba 3 ***


Samba er et ord med god musik i, og det er også vejlederforeningen UUVFs forkortelse for samarbejde.
Samba 3-konferencen er foreningens store UUVF-praksisfællesskab. Også i år vil vi dyrke og styrke de lokale fællesskaber.

Program – se det fulde program her

Mandag
Vore fire keynotes deler deres tanker om aktuelle og nye opgaver og udfordringer i vores praksis, set i forhold til de unges uddannelser og deres efterfølgende karrierer.

Generalforsamling for UUVF 2014

Tirsdag
Vores workshops og talkshops tirsdag formiddag omhandler forskellige metoder og indsatser, der kan understøtte vores vejledningspraksis. Der er flere nye emner i år i forhold til Samba 2, men der er desværre kun én runde. Medbring gerne egne cases.


Her finder du alt materiale, der blev udleveret på konferencen – Samba 3

Keynotes

christine_antoriniUndervisningsminister Christine Antorini giver os ministeriets status på EUD- og vejledningsreformen og vil fortælle om de overordnede politiske mål bag dem. Der afsættes god tid til spørgsmål, så gå ikke glip af denne unikke mulighed for at gå hjem med flere svar end spørgsmål, og i hvert fald med flere svar end I havde, da I kom.

Mattias_TesfayeMurersvend og politiker Mattias Tesfaye giver en kamptale for de kloge hænders arbejde. ”Vi skal have Metroselskabet til at bruge plexiglasruder på deres byggepladser, så børn og unge kan se på maskinerne og selv drømme om at sidde i en af dem.
Vi skal have 50 procent af en årgang igennem en EUD. Ikke kun rosset, som er frafaldstruet, men også alle dem, der nu ville vælge en gymnasieuddannelse, som de alligevel ikke kan bruge. Der er masser af viden i at kunne arbejde med sten og mørtel, metal og træ. Skal unge absolut have en såkaldt højere uddannelse end deres forældre”. Og kan EUD-reformen løfte denne opgave ?

RieThomsenRie Thomsen fra Aarhus Universitet (DPU) Programmet for Livslang
Læring beskriver fremtidens vejlederkompetence-begreb, baseret på sit og andre forskeres arbejde i det europæiske forskningsnetværk NICE (Network for Innovation in Guidance and Counselling in Europe) Når vi kigger på alle fem blade i NICE-modellen; er der  noget, I som vejledere på institutionerne arbejder meget med ? noget  som I arbejder mindre med eller måske ikke laver ? Sammen med vejlederkolleger i overgangsvejledningen (unge, voksne, beskæftigede, ledige) og jeres ledere, skal vejledningen overfor den unge/voksne gerne fremstå som et kompetent hele. NICE handler om dette hele.

Jens_WilbrandtsPsykolog Jens Wilbrandt leder os ind i hjernen hos unge med forskellige diagnoser og vi hører om hvordan diagnoserne præger de unges motivation og kognitive evner. Indholdet perspektiveres i forhold til vejlednings- og samtaleopgaverne